Paparan Iklan

Monday, July 11, 2011

Perjalanan hidup seorang loser like PANDA...

Bertemu kembali...

6-7-2011 aku tengok wayang Kung Fu Panda 2... best... Penilaian aku bagi 5 bintang dari 5 bintang! Hehehe... Boleh bergelak ketawa, lupakan sebentar kegusaran hati... Tingalkan sebentar kepudaran semangat... Pergi pula orang yang taja... Siapa yang tak mahu?... ;-)... 

REC Club company aku buat tengok wayang beramai-ramai... Tapi boleh membuat pilihan cerita yang dikehendaki... Hanya 6 orang sahaja yang menonton Kung Fu Panda 2... Tapi tak rugilah aku tengok... Nasib baik aku kata aku nak tengok Kung Fu Panda 2 kalau aku pilih Transformer wajiblah aku tidurkan? :-P... Kawan sekerja aku kata dia tidur masa wayang tu sedang ditayangkan... Herm... Bertuah badan memilih Kung Fu Panda 2...

Aku bangga dengan Si Panda yang pada mulanya orang lain sangat memandang rendah kepadanya... Yalah sudahlah berbadan gempal, kuat makan pula... (Terasa diri)... Aku seperti melihat diri aku ketika aku menonton cerita tu... Tapi akhirnya dia berjaya dan dihormati oleh masyarakat... Aku yakin, memang betul kata Master Shifu (Dustin Hoffman) dalam Kung Fu Panda 1 'There is no coincidence...'

So keyakinan aku bertambah apabila selesai menonton cerita Kung Fu Panda 2... 'Yes, there is no coincidence...' Aku yakin memang tidak ada kebetulan dalam hidup tetapi semuanya telah dirancang oleh Pencipta Maha Agung... 

Kesinambungan bagi  Kung Fu Panda 1 iaitu Kung Fu Panda 2 menceritakan tentang lagenda masyarakat China tentang pemerintah burung merak yang membawa kepada kemakmuran dengan penciptaan bunga api... Tetapi pasangan merak ini menilik nasib dan mendapati anak mereka akan menjadi seekor pemerintah yang jahat dan akan dikalahkan oleh pendekar HITAM PUTIH... (Pandalah tu...)

Si anak merak ini kebetulan terdengar perbicaraan ahli nujum dengan ibu dan bapanya... Kerana sedih akan nasibnya dan bertekad untuk mengubah nasib yang telah diramal, anak merak bertindak membunuh dan menghapuskan keturunan PANDA... Tetapi ironinya, ibu kandung Po (Panda yang menjadi anak angkat kepada angsa pembuat bihun), telah meninggalkan Po di dalam bakul berisi lobak putih demi menyelamatkan nyawa anaknya... Bermulalah kehidupan Po sebagai anak kepada angsa Si pembuat bihun...

Apabila Po sudah pun bergelar 'Dragon Warrior', peristiwa Po ditinggalkan sedikit demi sedikit kembali menerjah ingatan Po... Disitulah Po belajar mengenai 'Inner Peace' ataupun dipanggil Ketenangan Dalaman oleh orang melayu kita... Hanya dengan menguasai 'Inner Peace' inilah Po berjaya menumpaskan Si Anak Merak yang jahat...
Memang banyak peristiwa2 yang lucu di sepanjang perjalanan cerita tersebut... Cerita Kung Fu Panda ini bukan sekadar cerita untuk kanak2 tetapi banyak pengajarannya untuk orang dewasa atau remaja macam kita2 semua... ;-)...

kesimpulannya, aku gembira menonton filem ini!!! Sampai bertemu kembali...

No comments: