Paparan Iklan

Tuesday, July 5, 2011

Psikologi Manusia

Bertemu kembali...

Sepanjang lebih 20thn hidup di dunia, aku rasa aku masih lagi lemah dalam hal2 yang berkaitan dengan psikologi manusia... Sepanjang ingatan aku, apabila aku tiba di sesuatu tempat yang baru, contohnya merantau kerana mencari ilmu ke negeri orang... Pada mulanya, apa yang aku siratkan dalam diri aku adalah, aku mahu menjadi seorang yang sangat pasif... Dimana aku mahu menamatkan pencarian ilmu aku dengan keadaan yang tenang tanpa sebarang musuh dan hanya ditemani sahabat... Kadang kala aku seperti mahu menjadi seorang yang halimunan demi mencapai maksud itu...

Tapi malang bagi aku, di dalam aku tidak mahu mencari musuh, aku pasti mendapatnya tanpa aku pinta... Pasti akan terjadi satu peristiwa yang membawa aku masuk ke alam permusuhan... Segalanya pasti terjadi apabila aku dengan tidak sengaja menolong kawan aku yang mungkin sedang bersedih atau keadaan yang menyebabkan aku mahu menolong dia... Tanpa aku sedari, aku telah pun di copkan sebagai musuh bagi musuh kepada kawan aku yang aku tolong tadi... Bermula dari situ, hasrat untuk kekal pasif sepanjang menuntut ilmu menjadi anganan semata-mata...

Aku sentiasa dimusuhi... Aku terkadang kecewa dengan diri sendiri... Kata orang sebelum menyalahkan orang lain, kita harus melihat ke dalam diri kita dahulu... Sebab itu aku kecewa... Apabila aku merenung kembali, kenapa semua itu terjadi? Adakah aku keterlaluan dalam berusaha mencari seorang sahabat? Pada aku, aku lebih suka jika aku tidak menyebelahi mana2 pihak agar tidak di salah ertikan oleh sesiapa sahaja... Tetapi entahlah... Mungkin sudah tersurat di takdir hidup aku bahawasanya aku tidak akan berada dalam keadaan tenang dan tanpa musuh di sisi aku... 

Walaupun begitu, aku yakin aku boleh mengubah takdir hidup aku... Bukankah telah Allah nyata 'Tiada siapa yang mampu mengubah nasib sesuatu kaum sekiranya tidak kaum itu sendiri yang mengubahnya'...

Bagaimanapun, aku tidak akan putus berusaha demi diri aku... Ya! aku sememangnya kecewa dengan diri sendiri tapi bukan itu bermaksud aku mengalah! Tidak! Aku tidak akan sekali-kali mengalah dengan cubaan yang Pencipta aku telah tetapkan untuk aku... 

Aku tahu, sekiranya aku berputus asa dengan takdir aku maka aku lebih teruk berbanding syaitan yang direjam oleh Allah... Kerana syaitan tidak pernah berputus asa untuk menundukkan keturunan Adam A.S...

Aku cuma berharap setiap kali aku melangkah ke dunia atau suasana yang baru, aku akan mempunyai kekuatan untuk menghadapi apa jua ringtangan dalam hidup aku...

Sampai bertemu kembali...

No comments: