Paparan Iklan

Saturday, July 2, 2011

Usia menunjukkan kematangan?

Bertemu kembali...

Aku hanya seorang perempuan yang berusia awal 20-an yang sedang keliru dengan indentiti sendiri... Pendirian yang kadang2 tidak tetap tapi tetap teruskan perjalanan hidup... Iman setipis bawang ini membuatkan aku masih lagi bernafas diatas muka bumi ini... Aku rasakan bahawa hidup aku sukar selama ini... Kadang aku sendiri mahu mencabut nyawa yang aku kira tidak berharga langsung di dunia yang penuh dengan dugaan dan cabaran... Tapi siapa aku? Aku bukan Tuhan untuk melakukan perkara yang aku tidak berhak langsung! Diri aku ini pun bukanlah milik aku... Jadi siapa aku untuk merosakkan sesuatu yang bukan milik aku?!

Berfikir sejenak tentang segala yang berlaku dalam hidup... Aku berharap aku dapat memutarkan kembali waktu agar aku dapat membetulkan segala kesilapan yang pernah aku lakukan... Tapi malangnya dalam dunia ni mana ada Doraemon untuk memenuhi permintaan hati yang yang sering meminta-minta perkara yang mustahil... Bertuah Nobita kerana memiliki sabahat sebaik Doraemon, walaupun semua itu hanya sekadar watak kartun yang dicipta oleh seorang manusia...

Banyakkah kekesalan dalam hidup aku? Sehingga aku meminta supaya waktu diputarkan kembali? Namun yang pasti terdapat sesuatu yang aku benar2 berharap agar aku dapat betulkan semula... Tapi semuanya telah terlambat... Andai dapat aku berundur ke 6 tahun yang lalu, akan aku pastikan, aku tidak akan mensia2kan segalanya...  Apa daya aku untuk memutarkan waktu yang telah jauh berlalu? Benar kata pujangga, 'Masa itu umpama sebilah pedang yang menanti, seandai terlambat atau tersilap langkah maka kita akan terpancung dengan kerakusan masa itu'... Mungkinkah aku telah pun terpancung dengan masa itu? segalanya mungkin...

Kini usia semakin meningkat... Segalanya yang berada didepan semakin mencabar dan penuh dengan tipu muslihat... Bersediakah aku melalui semua itu? Entah... Mungkin sudah dan mungkin juga belum... Aku hanya berharap apa sahaja yang berlaku selepas ini, mampu memberikan aku kekuatan untuk aku menjalani kehidupan di hari mendatang...

Aku cemburu melihat kawan2 aku yang sedang menikmati zaman22 remaja yang penuh dengan suka duka dan keriangan sebagai seorang remaja... Hati penuh bunga2 bersama sokongan keluarga... Bergembira bersama... Aku terlalu banyak kekurangan... Aku sememangnya cemburu dengan kawan2 aku yang sempurna pada pandangan mata aku... Mungkin mereka berkata mereka tidaklah mempunyai kehidupan yang sempurna tetapi bagi aku, sekurang2nya mereka miliki apa yang tidak mampu aku miliki... Bukankah itu lebih baik?

No comments: