Paparan Iklan

Wednesday, July 6, 2011

Semangat Yang Hilang...

Bertemu kembali...

Sejak beberapa bulan yang lalu, aku dapati aku seperti tidak lagi mempunyai semangat untuk kehidupan aku sekarang... Bukan bermaksud aku berputus asa... Itu sama sekali tidak akan terjadi! Maksud aku di sini, aku sudah mula bosan dengan rutin harian aku sekarang... Ya! Mungkin kerana aku bosan dengan pekerjaan aku sekarang... Aku terasa seperti sering di anak tirikan oleh orang atasan aku... Mungkin mereka boleh katakan bahawa mereka tidak pernah menganaktirikan aku tetapi dari perlakuan dan keputusan yang mereka buat, jelas menunjukkan bahawa mereka tidak melihat aku sebagai satu kepentingan dalam organisasi mereka... 

Adakah itu cuma perasaan aku semata-mata? Tidak! Aku bukanlah jenis manusia yang mudah berprasangka buruk terhadap sesuatu... Jika aku berasa tidak senang, aku akan tenangkan diri aku dan melihat ke dalam diri aku terlebih dahulu... Aku menjadi pemerhati buat seketika... Aku akan perhatikan perbezaan antara aku dengan yang lain... Dan dari apa yang aku perhatikakan, hasilnya adalah Izhar Halqi iaitu pengertian dari segi bahasanya ialah jelas atau nyata... (Boleh klik dekat link tuk keterangan lanjut)...

Banyak perkara yang membuatkan aku berasa tersisih... Bukan aku sahaja tapi beberapa orang rakan sekerja aku juag pernah mengadu kepadaku tentang nasib mereka... Ini bermakna bukan aku sahaja merasakan diri di anaktirikan, tetapi rakan aku yang lain juga... Cuma perbezaan kami, aku lebih di pinggir berbanding mereka...

Aku mula mencari punca kepada permasalahan ini... Aku kah yang bersalah? Aku kah puncanya? setelah diselidiki, rupanya terdapat seseorang yang telah membawa cerita bahawa aku tidak melakukan pekerjaan aku dan membuatkan aku seolah2 tidak melakukan apa2 pun... Aku terkesima seketika... Benarkah aku begitu? Benarkah itu yang mereka nampak? Tidakkah orang atasan ini datang menyiasat sendiri cerita2 itu sama ada ianya benar atau tidak?

Rupa2nya, ada orang yang mahu dilihat sebagai seorang yang berdedikasi dengan memperlihatkan kerja orang lain sebagai kerja dirinya sendiri... Alangkah mencabarnya hidup dikelilingi orang yang sebegini... Seorang peniru yang senang hidupnya dengan mengambil kerja orang lain dan mengaku bahawa itu hasil kerjanya sendiri... Idea orang lain yang di ambil untuk dipersembahkan menjadi idea sendiri di hadapan orang atasan... Satu cara yang bijak tapi kotor!

Bersabar ialah perkara yang hanya aku mampu lakukan buat masa ini... Orang atasan yang nampaknya percaya bulat2 tanpa usul periksa membuatkan aku berasa asing sekarrang dan semangat aku semakin hilang... Orang atasan aku seorang individu yang baik tetapi bukankah seorang pemimpin yang yang baik! itu aku pasti!

Sampai bertemu lagi...

No comments: